3 x Nebenzahl. Materialien zum 14. Internationalen Filmhistorischen Kongreß, Hamburg, 15. - 18. November 2001.

Amerika 


Douglas Sirk erinnert sich 

HITLER'S MADMAN
Der Film wurde ganz von deutschen Emigranten auf die Beine gestellt: Erwin D. Brettauer, ein Mann, der in Deutschland viele wichtige Filme finanziert hatte (darunter M), sorgte für die Geldgeber, und Seymour Nebenzal produzierte ihn, zusammen mit Rudi Joseph.

Der Film sollte ziemlich schnell gedreht werden: Ich bekam eine Woche Drehzeit. Er wurde mir ausdrücklich als Film mit sehr niedrigem Budget spezifiziert, nicht einmal ein B-Film, sondern ein C- oder D-Film. Ich erkannte, daß der Film für mich eine Chance bedeutete, aber auch eine Gefahr. Er könnte mir womöglich einen Start verschaffen - oder aber dazu führen, daß ich als B-Film-Regisseur festgelegt würde. (...)

In den "Cahiers" steht jetzt eine Notiz darüber, wie sonderbar doch John Carradine als Heydrich gewesen sein muß. Aber glauben Sie mir: Er war überhaupt nicht sonderbar, denn ich bin Heydrich begegnet, und er und Carradine waren einander sehr ähnlich. John Carradine war in der Tat Heydrich. (...)

Ursprünglich sollte der Film HITLER'S HANGMAN heißen, aber dieser Titel mußte fallengelassen werden wegen des Lang-Films HANGMEN ALSO DIE. Mein Film wurde begonnen, bevor Lang in Produktion ging. Ich drehte den Film in einer Woche ab, ganz nach Plan - das muß im Spätsommer 1942 gewesen sein: Wir hätten den Film nie angenommen, wenn wir etwas von dem Lang-Projekt gewußt hätten. Nun gut, ich nahm den Film fast wie einen Dokumentarfilm auf, da dies der Stil zu sein schien, der am besten zum Thema paßte, auch in Anbetracht der kurzen Produktionszeit. Louis B. Mayer sah den Film, fand ihn gut und hat ihn gekauft. Es war der erste Fremdfilm, den M-G-M je gekauft hat. Und wegen seiner Qualität engagierte M-G-M Seymour Nebenzal, den Produzenten, und man wollte auch mich engagieren, aber Harry Cohn verweigerte die Zustimmung. Als jedoch Mayer den Film für den Vertrieb kaufte, fragte er mich, ob ich einige Nachaufnahmen drehen würde, und dafür hatte ich viel Zeit zur Verfügung und außerdem die M-G-M-Studios. Aber ich habe das Empfinden, daß diese Nachaufnahmen dem dokumentarischen Charakter des Films geschadet haben. Es war ein erfolgloser Versuch, ihn zu einem anderen Film zu machen. Aus den verschiedensten Gründen blieb der Film bei M-G-M stecken ... er lag ziemlich lange auf Eis und wurde erst 1943 freigegeben, nachdem der Film von Lang angelaufen war, und er wurde dann in HITLER'S MADMAN umgenannt. (...)

SUMMER STORM
Das war ein altes Ufa-Projekt. Als ich ungefähr elf war, bin ich einmal mit meinem Vater nach St. Petersburg gereist. Schon in der Jugend wurde ich mit russischer Literatur vertraut. Bei der Ufa wollte ich "Eine Jagdpartie", Cechovs einzigen Roman, verfilmen, mit Willy Birgel in der Hauptrolle: Er hatte die Qualitäten dafür, die ich später in George Sanders fand, der die Rolle in Amerika spielte. Sie hatten beide dieselbe gebrochene Persönlichkeit.

Ich nahm James Cain als Drehbuchautor, den ich sehr hoch schätzte, besonders wegen THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE. Er war begeistert vom Treatment und der Story, aber er amerikanisierte alles so sehr, daß man am Ende hätte denken können, daß Cechov über Milwaukee geschrieben hat. Jimmy Cain sagte also: "Lassen Sie mich raus aus dem Film. Holen Sie sich jemand anders." Danach habe ich eine Weile mit B. Traven zusammengearbeitet, aber ich meine mich zu erinnern, daß er sich dabei nicht wohlgefühlt hat. So holte ich denn also Rowland Leigh, einen äußerst britischen Engländer, der von sich behauptete, ein unehelicher Sohn von König George V. zu sein. Und wir schrieben das Buch zusammen. Dieser andere Name in den filmografischen Angaben, Michael O'Hara, das bin ich... Ich glaube, wegen des Budgets brauchte man noch einen Namen mehr, und ich hatte halt gerade "Appointment in Samarra" von John O'Hara gelesen. (...)

Ich war sehr zufrieden mit der Besetzung, denn Horton - gegen den Typ besetzt - machte die ganze Ambivalenz dieser fiesen Figur, des Grafen Wolskij, deutlich. Dasselbe mit dem von Sanders gespielten Provinzrichter. (...) Seine Arroganz und Blasiertheit, die die Wurzellosigkeit seiner Persönlichkeit verbergen ... dieser kleine Richter in einem dreckigen kleinen Nest, der sich wie der Schwager des Zaren aufführt: Er muß sich besaufen; er muß sich in Liebesaffären stürzen. Wo Typen wie er und der Graf das Sagen hatten, mußte es zu einer Revolution kommen. (...)

Ich bezog mich mit allem möglichen auf die Zeit der Revolution, die Zeit nach der Cechovschen Handlung - im Dialog wie in Ausstattungsdetails, zum Beispiel einem Stalin-Bild im Büro des Redakteurs. Das Bild haben die Produzenten dann herausgeschnitten, weil sie fürchteten, es könnte beim amerikanischen Publikum nicht gut ankommen. 

Aus: Douglas Sirk: Imitation of Life. 
Interview mit Jon Halliday. 
Hg. v. Hans-Michael Bock und Michael Töteberg.
Frankfurt/Main: Verlag der Autoren 1997

 

 

In Hollywood - Behind the Scenes

Hollywood 
Peter Lorre didn't renew his contract with Warner Bros because they gave him too many "creep" roles. Now he's on his own. And guess what he was being today?
Yep, another "creep". But it's got variety this time. Sidney Greenstreet isn't around to help him out.
Lorre's out to scare the daylights out of the customers again in Seymour Nebenzal's THE CHASE. And - just like his Warner Bros days - he's in there rolling his bulging eyes, hissing menacingly, and giving with the smile sinister.

But he's got his reasons. And one of them is personal. We'll get around to that in a minute.
"In the first place," Lorre explained between hisses, "I don't mind playing creeps. As long as they're good roles. I just got a little tired of finishing up on Saturday night and starting in another one Monday morning."

For a while there they were coming so fast he almost didn't have to take his makeup off between movies. He's getting paid more per hiss now, too. Producer Nebenzal is a generous boss. And that brings us around to the personal reason why Lorre's still a "creeps". Seems Nebenzal is the man who made him a star. "And I wanted to make another picture with him," the little man with the poached-egg eyes explained. "I really owe him one more horror role before I branch out to other things."

The friendship startet back in the 1930's when Lorre was using his moon-face to make audiences laugh. As a comedian he wasn't too sensational. He was getting stage jobs, all right, but he wasn't setting any theatrical worlds on fire.
Then along came Nebenzal with a part in a German movie pathological child murderer. With so much realism he had the Berliners convinced.

Mothers snatched their children out of his path when he walked down the street. When he smiled to reassure them they were even more scared. Figured he was just cooking up another homicide.
M made movie history. It also made Lorre. The picture was a sensation all over the world. And there he was, a movie big shot overnight.

When he hit Hollywood in 1934 the town was ready for him. With dozens of villain and detective roles. All sinister stuff. If he cracked a smile it was a nasty one. (...)

Ginny MacPherson,
Daily News (?), Los Angeles, 10.7.1946

 

 

No selling restriction can harm 
genuine entertainment: Nebenzal

Alongside the venerable truism that there are no box office ailments a good picture can't cure may be jotted down now the observation that no system of sales practices the Government may impose can hamstring genuine entertainment.
This observation is uttered without ostentation over late lunch by Seymour Nebenzal, whose concept of entertainment embraces such sharply contrastive productions as the famed MAYERLING and the recent WHISTLE STOP, and whose lunch is late because he's up to his ears in the filming of THE CHASE, a melodrama about a victim of combat neurosis. "Entertainment," he says, "is not a matter of subject, or style, nor even of time. It's a matter of taking people out of themselves for a little while. It's theatre."

 

 

Sees Forthcoming Changes 
Benefiting Independents

Specifically, of course, the impending changes in the industry's system of sales operations, which Hollywood lumps off conversationally under the convenient term of "auction selling", were under discussion. Producer Nebenzal shares with other independent producer recently quoted in this space the belief that the forthcoming changes will benefit independents.
"When it is no longer possible to condition the sale of one picture upon the sale of another, or several others," he says, "there will be no restraint upon the exhibitor faced with choosing between two pictures of equivalent quality and available to him on equivalent terms. In the past he frequently has had to take an inferior picture from a major studio, and pass up a better independent attraction, in order to get at some other picture."
Having operated successfully under this handicap, the producer points out, an independent stands to operate more successfully when freed of it. His product will reflect the change in selling method by reason of the increased revenues derived from wider distribution and the increased production budgets which will be warranted.

 

 

Increases Budget from 
$ 750.000 to $ 1.200.000

Without waiting for this to happen, Mr. Nebenzal's budget for THE CHASE has been increased from $ 750.000 to about $ 1.200.000, he says, although some of this has been necessitated by increased labor costs, and there are no apprehensions about the ultimate outcome of the undertaking. He remarks, quite incidentally, that the same picture would have cost another $ 500.000 to make for a major studio, on account of the fixed overhead charge which the independent producer is not compelled to assimilate.
By and large, Producer Nebenzal is without complaint about the status of the independent in these United States and times. Having started in Germany in 1933, and continued his career in France before coming to these shores in 1940, he knows by experience some problems which do not obtain in America. One of these is censorship, and on this subject he expresses himself with the familiarity of the Continental.

 

 

Way of Production Code Described as Ideal

"The American way - the way of the Production Code, self-maintained - is ideal. Censorship is unbearable. We must never let ourselves in for it, and there is no reason why we ever should. We have no need to show anything in pictures that will invite censorship, although some of us seem to have thought there was, lately.
"It is necessary to show or indicate evil sometimes, for purposes of drama, but it is never necessary to give offense. Joe Breen and his Code staff do a fine job in keeping us clear of difficulties, and are never unreasonable. When I decided to remake MAYERLING (a forthcoming Nebenzal undertaking) I was worried about the suicide element in the story, since the Code abjures suicide, but I took the problem to the Breen office and they showed me how to solve it."

William R. Weaver,
Motion Picture Herald, 14.9.1946


Vorheriger Artikel - Nächster Artikel - Zurück zur Übersicht